6 tips om veilig te wandelen in de kou

6 tips om veilig te wandelen in de kou

Kouder weer, wat kun je er tegen doen? 6 tips van www.wandel.nl

Langzamerhand wordt het kouder weer. Tijdens het wandelen loopt u dan meer risico op onderkoeling of in extreme gevallen zelfs op bevriezing. Neem daarom maatregelen om u tegen deze risico’s te wapenen.

Het grootste risico van wandelen bij koud weer is onderkoeling, oftewel hypothermie. Onderkoelingsverschijnselen kunnen al optreden bij temperaturen van 15°C of lager. Dat komt omdat niet alleen de temperatuur, maar ook vocht en wind een belangrijke rol spelen. Bij kou probeert het lichaam altijd om het warmteverlies zo veel mogelijk te beperken. De bloedtoevoer naar de huid wordt daarom minder (vasoconstrictie). Tegelijkertijd gaat het lichaam zelf ook warmte produceren, bijvoorbeeld door te rillen en kippenvel te vormen. Als het lichaam er niet in slaagt om op deze manier de temperatuur op peil te houden, kan het onderkoeld raken. We spreken van onderkoeling als de lichaamstemperatuur tot onder de 35°C daalt.

Symptomen


Bij onderkoeling daalt niet alleen de huidtemperatuur. Ook de temperatuur van de daaronder liggende spieren, pezen en ligamenten gaat naar beneden. Hierdoor neemt de doorbloeding af en dat vergroot de kans op blessures aanzienlijk. Daarom is het verstandig om tijdens het wandelen bij temperaturen onder de 15°C kleding met lange mouwen en pijpen aan te houden. Behalve blessures kan onderkoeling de volgende lichamelijke symptomen geven: koude en bleke huid, rillen en klappertanden, spierkramp, onregelmatige hartslag en stijging van de bloeddruk. Vertoont u deze verschijnselen, dan kunt u het beste de warmte opzoeken. Drink iets warms, trek droge warme kleding aan en neem zodra u enigszins bent opgewarmd een warme douche of warm bad.

Bevriezing


Bij extreem koud weer – zoals soms tijdens winterwandeltochten – is bevriezing een risico. Bevriezingen kunnen vrijwel ongemerkt ontstaan, doordat de bevriezende plekken eerst gevoelloos worden. Vooral vingers, tenen, neus en oren zijn gevoelig voor bevriezing. Het kan zinvol zijn die lichaamsdelen bij extreme kou vooraf in te smeren met vaseline. Om een slechte doorbloeding te voorkomen, is het verder belangrijk geen knellende schoenen te dragen. Draag eventueel twee paar dunne (isolerende) sokken. Daartussen vormt zich dan een warm luchtlaagje. Zorg ervoor dat u bevriezing voor bent en zoek op tijd de warmte op, want bevriezing kan leiden tot afsterving van bevroren lichaamsdelen. Warm uw lichaam in geval van bevriezing geleidelijk weer op. Neem zeker niet direct een stomend hete douche of bad.

Voorzorgsmaatregelen

- Draag warme kleding, maar overdrijf niet. Wanneer u bij koud weer sterk transpireert, vergroot u het risico op onderkoeling.
- Draag kleding in lagen over elkaar. Dat geeft extra isolatie en maakt het makkelijk om een deel van de kleding aan of uit te trekken.
- Draag thermo-ondergoed. Dat voert het zweet af en zorgt ervoor dat de huis droog en dus warmer blijft.
- Draag een pet of ander hoofddeksel. Uw lichaam verliest veel warmte via het hoofd.
- Draag als dat kan een paar extra dikke sokken, maar zorg er wel voor dat uw schoenen niet te strak zitten, zodat de bloedsomloop niet onnodig wordt afgekneld.
- Vet onbeschermde huid in met vaseline. Gebruik geen crèmes, want die bevatten water waardoor de huid zelfs sneller dan anders kan bevriezen.
 

( Bron: www.wandel.nl )

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden