Drinken en Wandelen

Drinken en Wandelen

Drinken en wandelen

Als je een wandeling maakt is het belangrijk om je vochthuishouding op peil te houden, zeker als dit wat intensiever gaat. Je kunt wel 1 tot 2 liter vocht per uur verliezen.

Voldoende drinken is zelfs de eerste voorwaarde voor goede prestaties. Drink dus voor, tijdens en na een sportieve bezigheid zoals wandelen genoeg vocht. Water is voor de wandelsporter een prima dorstlesser.

Tijdens het wandelen produceert het lichaam meer warmte. Om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daardoor te veel stijgt, verdampt het lichaam extra vocht door te transpireren. Door de lichamelijke activiteit versnelt ook de stofwisseling. De extra afvalstoffen die daardoor ontstaan verlaten het lichaam via de urine. Ook hiervoor is extra vocht nodig.

Als je dorst krijgt, heb je eigenlijk al te weinig gedronken. Een andere graadmeter is om na het wandelen of sporten eens de kleur van je urine te bekijken. Is die erg donker van kleur, dan moet je volgende keer meer drinken.

Een teveel aan vocht komt bijna nooit voor, tenzij je buitensporig veel drinkt. Je nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken. Het is goed al te beginnen met drinken voordat je dorst krijgt. De dorstprikkel komt pas vrij laat door. Bij intensief trainen verdwijnt het signaal soms helemaal. Daarom is het belangrijk dat je er zelf goed op let en voldoende drinkt, zonder dat je echt dorst hebt.


Bron: Voedingscentrum (www.voedingscentrum.nl)
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden