Zet de stamppot op tafel, maar ga wel eerst even wandelen

Zet de stamppot op tafel, maar ga wel eerst even wandelen

De zomer is nu echt voorbij en voor veel mensen is dat het teken dat de grote stamppotpannen weer goed gevuld op het fornuis mogen. Lekker natuurlijk, maar is het wel zo gezond? Een goede stampot zit boordevol vitamines en mineralen, toch zijn ze niet altijd zo goed voor de lijn.


Veel calorieën

Stamppot kan je op veel verschillende manieren en met diverse toevoegingen eten. De basis, aardappels, zorgt al voor behoorlijk wat calorieën. Dan komt daar in de meeste gevallen nog een heerlijke worst bij en soms ook een flinke scheut jus. Natuurlijk is zo'n calorierijke maaltijd helemaal niet erg als je energie nodig hebt en veel vet verbrandt, zoals bij een lekkere winterse wandeling. Juist in de winter 
heeft je lichaam de extra engergie wel nodig.

Niet elke stamppot is hetzelfde, dus hoe verschillen de stamppotten van elkaar op basis van calorieen? Hieronder een lijstje met de meest voorkomende stamppotten op basis van een normale portie:

  • Stamppot boerenkool met rookwoorst, spekjes en jus: 700 kilocalorieën
  • Spruitjes en gekookte aardappels met een bal gehakt: 400 kilocalorieën
  • Stamppot zuurkool met speklapje en jus: 650 kilocalorieën
  • Snert met rookworst: 250 kilocalorieën
  • Andijviestamppot: 500 kilocalorieën


Tips om het gezonder te maken
Natuurlijk wordt in de bovenstaande gegevens uitgegaan van een 'ongezonde stamppot' met veel ongezezonde extra's. Een stampot an sich is helemaal niet ongezocht, want de vele gekookte groenten, die een belangrijk aandeel vormen, zijn zeker een positief punt. Kook de groenten echter niet te lang, want dan gaan de goede vezels en vitamines niet verloren en neem niet al te veel aardappels om de calorieen te minderen.


Nog enkele simpele en gezonde tips:

  • Sla de jus eens over
  • Bak magere spekjes goed uit zodat het meeste vet eruit is
  • Gebruik mager vlees
  • Vervang jus door mosterd en vervang vette spek door gekookte ham
  • Vervang aardappelen door zoete aardappelen. Die bevatten veel vitamines (bijv. 26 mg vitamine C per 100 gram tegen 8 mg per 100 gram), zoals vitamine C en B6, een hoge concentratie betacaroten (bouwstof vitamine A).

Kortom, een stevige stampot kan zeker in combinatie met een fit en vitaal leven. Dus ga lekker op pad voor een winterse wandeling en sluit het af met een heerlijke stamppot.

Zin in een gezonde stamppot gekregen, lees dan het recept van pompoenstamppot met zoete aardappel.



Bron: www.margriet.nl, Zijn Hollandse stamppotten gezond?

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden